Wiegeling Frisse Oren

Een wiegelied dat jong en oud rust brengt

‘Wiegeling’ van het Nederlandse theatergezelschap Frisse Oren is een knusse ervaring die zich richt op een publiek van 6 tot 18 maanden oud. Dit alleen al maakt de productie uniek. Deze leeftijdsgroep wordt zelden of nooit als theaterpubliek gezien. Frisse Oren toont  het tegendeel en laat zien dat zelfs de allerkleinsten theater willen ontdekken, als je ze maar als volwaardige toeschouwers beschouwt.

30CC, Minnepoort, Leuven meer info download PDF
14 oktober 2024

‘Wiegeling’ start nog voor de kleintjes met hun ouders en/of begeleiders de theaterzaal betreden. Rudi van Hest en Sterre Konijn halen ze op onder de begeleiding van de zachte klanken van zijn altklarinet en haar windgong. Deze rustige aanpak maakt dat de allerkleinsten zich meteen vertrouwd voelen met de muzikanten en de sfeer van de voorstelling. Het zorgt bovendien voor een ontspannen start bij ouders die nog snel een pamper moesten verversen of hun baby nog een hap eten aan het geven waren.

Eens binnen valt de rust en zachtheid van de scenografie, ontworpen door Theun Mosk op. Een zacht verlicht, blauw tapijt, omgeven door een houten bouwsel, nodigt uit tot dromerige knussigheid. Het verlaagd plafond, gevuld met verschillende lichtgevende, gele, blauwe en rode ballen uit plastiek, enkele zachte, harige ballen en een enkele zwarte glinsterbal, versterkt die sfeer. In het midden staat een eveneens blauwe, ook uiterst zachte poef. Rond het centrale tapijt, liggen kleinere, individuele tapijtjes waarop de jongsten en ouderen mogen plaatsnemen. Elk element draagt bij aan een innige omgeving.

Op de poef in het midden bespeelt de Syrische muzikant en componist Jaber Fayad zijn oed, de Midden-Oosterse voorloper van de luit. Het zijn herinneringen aan een Arabisch wiegelied uit zijn jeugd die het muzikale vertrekpunt vormen van deze voorstelling. Op vraag van Frisse Oren maakte Fayad nieuwe composities. Die verweven melodieën uit verschillende culturen en tijdperken tot een kleurrijk geheel. Het samenspel van de warme klanken van de oed, de fluwelen zang van sopraan Sterre Konijn in o.a. Spaans en Arabisch, en de rijke, diepe tonen van de altklarinet biedt een veelgelaagde luisterervaring voor zowel kind als ouder.

In de regie van Anneke Wensink staat alles in het teken van de opzet om de kinderen op ontdekking te laten gaan en te laten proeven van alles wat muziek en theater te bieden hebben. Zo kunnen ze steeds opnieuw nieuwe ervaringen meemaken voortgebracht door allerlei tactiele, auditieve en visuele prikkels die vooral goed uitgebalanceerd op elkaar inspelen en elkaar afwisselen.

‘Wiegeling’ vormt zo een rustpunt in de vaak hectische wereld van jonge ouders.

Mooi om zien is daarbij hoe de voorstelling er in slaagt elk kind deze betoverende wereld op hun eigen manier te laten ervaren, van luisteren en kijken tot voelen en rondkruipen. Niets moet, alles kan, ook alles gadeslaan vanop een afstand op de schoot van een ouder of begeleider. Frisse Oren benadert dit jongste theaterpubliek zo duidelijk als volwaardige toehoorders die een eigen theaterervaring hebben en zetten deze ervaring centraal. Dat maakt het tegelijk fascinerend om het ‘tweede’ publiek, de ouders en begeleiders, gade te slaan en te observeren hoe zij kijken naar de kleine performers.

Ook de spanningsboog van ‘Wiegeling’ zit uitgekiend in elkaar zit. Ondanks de ruimte om vooral te doen wat ze zelf willen, blijven de kinderen, die doorgaans niet langer dan een paar minuten kunnen stilzitten, gefascineerd en aandachtig voor alles wat van Hest, Konijn en Fayad hen voorschotelen. Dat verrast menig ouder en begeleider zichtbaar. Hoe houden ze dit kleine grut dat altijd in het dolle rond kruipt zo betoverd en rustig?

Want ook dat is een opvallend ‘effect’ van deze voorsteling. Alles baadt in rust, en maakt rustig. Zelfs wanneer de voorstelling even crescendo gaat, en van Hest als een slangenbezweerder de ballen uit het plafond op en neer laat bewegen, ervaar je kalmte en sereniteit. Dat geldt ook, of misschien wel vooral, voor de volwassenen in het publiek. ‘Wiegeling’ vormt zo een rustpunt in de vaak hectische wereld van jonge ouders.

‘Wiegeling’ biedt een ontroerende en zorgvuldig opgebouwde ervaring. De voorstelling voelt als een knusse omhelzing die zowel kinderen als ouders meeneemt op een rustgevende reis. Frisse Oren laat zien dat muziek een krachtig middel is om de allerkleinsten te betoveren en biedt een ervaring die je nog lang bijblijft. Voor ouders die op zoek zijn naar een bijzondere manier om samen met hun kind theater en muziek te ontdekken, is deze voorstelling een absolute aanrader. Of voor eenieder die gewoon wat rust nodig heeft.

Genoten van deze recensie?

Vind je het belangrijk dat zulke verdiepende beschouwingen over de podiumkunsten blijven verschijnen, vrij toegankelijk voor iedereen? Steun pzazz als lezer vanaf 1 € per maand.

Wij doen het zonder subsidies. Met jouw bijdrage kunnen we nog meer voorstellingen aandacht geven en onze auteurs, eindredacteurs en coördinator blijven vergoeden. Pzazz is er voor jou, maar ook een beetje van jou.