Performance / Toneel

Primo Volo Armin Mola, Alia Rifai, Willem De Schryver

Gen Z’-ers in pampers: chaos, absurditeit en veel zelfspot

‘Primo volo’ van Armin Mola, Alia Rifai en Willem De Schryver speelt zich af in een loods ergens in de uitgestrekte industriezone van Oostende. Theaterconventies worden er al bij betreden van de ruimte terzijde geschoven: het publiek zit in een intieme cirkel. Aan de rand ervan wachten drie performers geduldig tot iedereen zit. Een opmerkelijk detail: pampers zijn hun enige kledingstuk.
Uitgelicht door Aïcha Mouhamou
Primo Volo
Aïcha Mouhamou Robotloods, Oostende, in het kader van TAZ 2024 meer info download PDF
07 augustus 2024

Het stuk begint met een levensechte weergave van een TikTok For You-pagina, dé hotspot voor Gen-Z. Een generatie die de afgelopen vijf jaar traditionele normen en denkpatronen radicaal omgooide. Net als op je smartphone schakelen de drie acteurs moeiteloos tussen trending dansjes, nieuwsflitsen over oorlogen, en dubieuze video's over hoe je op je twintigste miljonair kunt worden. Pure chaos en absurditeit dus. De acteurs zetten zo meteen de toon: dit wordt hilarisch, verwarrend en absurd.

‘Primo Volo’ is een samenspel van bizarre en komische situaties die het publiek overweldigen met een gevoel van vervreemding, dat vaak uitmondt in een schaterlach. De snelheid en intensiteit waarmee deze scènes elkaar opvolgen vereisen de volledige aandacht van het publiek. Even afgeleid zijn betekent een cruciaal moment missen. Geweldig, maar totaal uit het niets, is bijvoorbeeld de scène waarin ze drie minuten lang een vruchteloze discussie tussen een koppel naspelen. De vrouw probeert een gesprek aan te knopen, maar de man tracht daaraan te ontsnappen. Hun kind wordt wakker van dat tumult en stelt de typische ‘Gaan jullie scheiden?’-vraag.

De drie weten de vervreemding en hilariteit voortdurend te behouden. Alia Rifai, die als actrice afstudeerde aan het RITCS is in scènes als deze erg overtuigend. Ze heeft vaak een lompe en ongemakkelijke houding, wat haar ontzettend komisch maakt. Het is moeilijk om je ogen van haar af te houden. Ook in de volgende scènes treft ze meesterlijk precies de juiste toon.

De rapper-acteur Armin Mola biedt stevig weerwerk. Hij was al te zien in verschillende theaterproducties en televisieseries. In ‘Primo Volo’ voegt hij ook zijn talent voor spoken word en rap toe. Toch pronkt hij niet met zijn veelzijdigheid: hij schakelt moeiteloos, zonder enige pretentie tussen zijn vele talenten. Mola is een ware showstopper, die voornamelijk uitblinkt als komiek, of hij nu een rare gorilla imiteert of praat met een West-Vlaams dan wel een stereotiep Arabisch-Nederlands accent.

Willem De Schryver werd bekend door populaire jeugdseries zoals WTF-ock en Knokke Off, en dan vooral als de toxische it-boy Alexander Vandael in Knokke Off. Hier blijft hij wat meer op de achtergrond. Hij eist niet zoveel aandacht op als Mola en Rifai, maar compenseert dat door de subtiele nuances in zijn spel. Die ingetogen maar krachtige aanwezigheid zorgde voor een balans binnen de dynamiek van de voorstelling.

Als Mola een stereotiep Nederlands-Arabisch accent imiteert / ridiculiseert zorgt dat voor een ongemakkelijk gesprek met Rifai. Zij verwijt hem dat accent, hij heeft geen idee waar ze aanstoot aan neemt. Vervolgens wordt De Schryver onverwachts als zondebok aangewezen en moet hij, met enige tegenzin en onzekerheid, het accent imiteren. Hoewel dat even wringt, barst het publiek uiteindelijk in lachen uit. Kort daarna houdt Mola weer een stand-up monoloog, alweer in het West-Vlaams, met luid gelach tot gevolg. Op dat moment wordt het duidelijk wat hier aan de hand is. De drie lijken in dit stuk te spelen met de vraag wat tegenwoordig nog wel of niet meer mag. Niet op een negatieve maar op een uitdagende manier: hoe ver mogen en durven we nog gaan? Waar liggen de grenzen in het theater?

'Primo Volo' bespeelt de spanning tussen de eis om elke uitspraak zorgvuldig te wikken en te wegen terwijl er tegelijkertijd geen rem lijkt te staan op wat er online gezegd of gedaan kan worden.

Na de chaotische opeenvolgingen van absurde situaties zoals een mislukte dancebattle, poëtische intermezzo’s, een extatische rave op harde technobeats en diverse andere eigenaardigheden raakt de energie van de zwetende, pamperdragende Gen-Z’ers uitgeput. ‘Primo Volo’ eindigt wanneer de drie acteurs oortjes in doen - geconnecteerd met hun pamper - en synchroon kalme, herhalende bewegingen beginnen uit te voeren. Op de achtergrond klinken de geluiden van fluitende vogels en verre geweerschoten, die na een tijd verstillen. Een serene rust daalt neer over de scène. Het licht dimt en dooft uiteindelijk helemaal.

‘Primo Volo’ is zo een gedurfde theatrale oefening, een ware tour de force van talent en originaliteit die de grenzen van het conventionele theater niet alleen opzoekt maar verlegt. De dynamiek van het stuk is uniek en meeslepend, en vermaakt het publiek evenveel als het dat uitdaagt door de dagelijkse realiteit, en dan vooral de online realiteit, naar het theater te vertalen.

Het bespeelt de spanning tussen de eis om elke uitspraak zorgvuldig te wikken en te wegen terwijl er tegelijkertijd geen rem lijkt te staan op wat er online gezegd of gedaan kan worden. De snelle opeenvolging van de scènes weerspiegelt die razendsnelle dynamiek van de online wereld. De voorstelling houdt zo ons én zichzelf een spiegel voor: ze toont in wat voor wereld we vandaag leven. Elke scène introduceert een nieuwe dimensie van verhalende chaos en toont met een flinke dosis zelfspot dat je belangrijke thema’s niet altijd met ernst en zwaarte hoeft te benaderen. ‘Primo Volo’ neemt daarbij geen standpunt in, en biedt evenmin een antwoord op deontologische vragen. Het stuk omarmt lichtheid en humor. Daardoor zet de voorstelling het publiek op een toegankelijke en ontwapenende manier aan het denken.